Telecabina Busteni-Babele este un traseu care leaga orasul Busteni de platoul Bucegi, avand ca punct final Cabana Babele. Pe Platoul Bucegi se regasesc mai multe obiective turistice, cum ar fi Babele, Sfinxul, Crucea Caraiman (a eroilor neamului) si Varful Omu.
Lucrarile la constructia telecabinei au inceput in primavara anului 1973, cu aducerea uneltelor specifice, in general, lucrarilor miniere: excavatoare, buldozere, autobasculante, macarale, trolii electrice si manuale, dar si forta de munca, formata din salvamontisti si echipe ale Directiei Silvice care trebuie sa amenajeze traseul pentru viitoarea telecabina.
Dimensiunile fundatiilor stalpilor (stalpi care trebuie sa asigure intreaga stabilitate) – toate fortele statice trebuie sa fie preluate in aceste fundatii – sunt adanci pana la 2 metri in pamant, si au un total de 3.00 m x 2.50 m. Pentru ca planurile initiale prevedeau ca betonul sa fie turnat continuu, a fost instalat un funicular mic, amenajat pentru ca basculantele sa poata livra beton proaspat in cupa funicularului minier in permanenta. Pentru asta, echipa care manevra troliul manual lucra in schimburi, pentru a asigura permanenta. Lucrarile de infrastructura s-au desfasurat in perioada iunie-octombrie.
Combinatul Siderurgic de la Resita este furnizorul structurii metalice care a fost incastrata in fundatie. Dupa ce s-au verificat componentele, acestea au fost vopsite, tratate impotriva imbatranirii, iar fatadele au fost trimise dezasamblate pe santierul din Busteni. Numai grinzile transversale din partea de sus a stalpilor cantaresc peste o tona.
Lucrarile la constructia telecabinei Busteni – Babele s-au efectuat pe etape, pe mai multe centre de executie (stalpii 1, 2, 3, stalpii 4, 5, 6 si statiile din Busteni si de pe platou), asa incat lucrarile s-au desfasurat concomitent, cu multe echipe si cu 4 puncte de organizare a santierului. Lucrarile s-au intins pe durata a trei ani (1974-1977).
Ultima etapa a fost tractarea cablului purtator, cu ajutorul a 3 trolii; intreaga operatiune a durat 2 saptamani. Pe final, tehnica mansonarii si matisarii a fost cea prin intermediul careia s-au ancorat greutati masive din beton armat la capetele din interiorul statiilor.
In luna august a anului 1978 s-a inaugurat Telecabina Busteni (altitudine 800 m) – Babele (altitudine 2300 m), in prezenta unor personalitati marcante ale orasului Busteni si a trimisului Ministerului Turismului. Lungimea traseului este de 4.350 m, diferenta de nivel de 1.235 m, durata transportului este de aproape 13 minute, la o viteza maxima de 10 m/s.
Telecabina circula in conditiile in care vantul nu bate cu viteza mai mare de 15 m/s – 52 km/h.
Sursa: http://ro.wikipedia.org/wiki/Telecabina_Bu%C8%99teni-Babele
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu